vrijdag 16 september 2016

HOW TO | PLANNEN


Plannen. Iets waar iedereen zijn of haar eigen ideeën over heeft. Ik was hier een paar jaar geleden (en nu soms nog) super slecht in. Veel te veel stress en alles op het nippertje toch af hebben. Eigenlijk is dit helemaal niets voor mij als pietje precies. Daarom ben ik de laatste tijd echt meer bewust omgegaan met plannen. Als jij benieuwd bent naar tips of je wilt er graag beter in worden: lees dan vooral lekker verder!


| Tip 1 | Maak lijstjes

Dit zul jij waarschijnlijk al honderden keren gehoord hebben, maar het werkt echt! Doordat jij een planning op papier hebt staan in vorm van een lijstje zul je zien wat je nog moet doen. Hierdoor is ook jouw hoofd al een stuk minder vol en is het 'opgeruimder'. Wat handig bij het lijstjes maken is dat de belangrijkste taken bovenaan komen te staan. Is de taak nou heel groot? Maak er kleine taken van, zodat het later een groot geheel wordt. Hierdoor houd jij het overzicht. 

| Tip 2 | Tijd noteren

Wanneer jij het lijstje hebt gemaakt en geordend kun je gaan bedenken hoe lang je ongeveer voor een taak nodig hebt. Zo krijg je een overzicht en kun je inschatten wanneer je klaar bent met alle taken. Dit kan ook een heel gerust gevoel geven en wordt het niet één grote massa (door de bomen het bos niet meer zien zeg maar). Ik doe dit de laatste tijd ook en het geeft mij zoveel rust!


| Tip 3 | Stel haalbare doelen op

Als één ding belangrijk is zal het wel deze tip zijn: stel haalbare doelen op. Het kan namelijk niet zijn dat jij een groot project of grote taak in één dag afkrijgt. Stel dus niet te hoge doelen voor jezelf op voor een dag. Bedenk realistisch wat jij allemaal op een dag kunt afkrijgen en denk niet aan zes à zeven grote dagen per dag. Dit lukt gewoon niet (of je moet al heel pro zijn...). 



| Tip 4 | Stem je planning af op jouw ritme

Je bent een ochtendmens, middagmens of avondmens. Iedereen is op een verschillend tijdstip het meest actief. Ik kan denk ik de laatste tijd van mijzelf zeggen dat ik in de middag het meest actief ben. In de avond word ik de laatste tijd sneller moe en in de ochtend ben ik niet te genieten, haha! Daarom zorg ik ervoor dat de meeste dingen klaar zijn in de middag. En een fijne, rustige avond vind ik heel fijn! Meestal is de avond dus mijn doel op dan alles af te hebben, al moet ik nog iets meer oefenen om dat waar te maken....

| Tip 5 | Flexibiliteit

Wat wel heel belangrijk is om te bedenken is dat jouw planning flexibel moet zijn. Soms kom je erachter dat dingen iets minder groot zijn dan dat je dacht of andere dingen juist meer. Ook voer jij vast nooit de planning helemaal uit zoals jij in gedachten had (tenminste ik niet...haha). Het is dus echt een leerpunt, ook voor mij, om niet meteen in paniek te raken als je niet helemaal volgens jouw planning de dingen uitvoert. It's okay!

| Tip 6 | Leer 'nee' te zeggen

Af en toe moet je keuzes maken. Wat is belangrijker: die deadline over één week of een middagje gezellig afspreken met vriendinnen? Tuurlijk ontspanning is goed! Maar als je in de knel zit met die deadline moet je daar toch echt voor kiezen. Het is echt niet egoïstisch om dan 'nee' te zeggen tegen dat leuke middagje. Zo zal het natuurlijk wel voelen, maar beter een dagje na de deadline ontspannen doorbrengen dan gestrest deze middag!


| Tip 7 | Prioriteiten stellen

Sommige taken zijn belangrijker dan de andere. Bekijk eens goed welke dingen eerder af moeten. Deze plan je eerder in dan de andere taken. Zo krijg je projecten en opdrachten op tijd af! Zo kom je op het einde ook minder in de knel. De leukere dingen wil je natuurlijk veel liever doen dan dat onderzoeksartikel afschrijven, maar wanneer je het blijft uitstellen blijf je ook ontevreden en er tegenop kijken.

| Tip 8 | De vijf minuten regel

Lastig om te beginnen? Spreek met jezelf af dat je jezelf helemaal gaat focussen op die opdracht: vijf minuten lang! Wedden dat jij na die vijf minuten helemaal in het ritme zit?

| Tip 9 | PAUZE!

Gun jezelf om de paar uur even lekker een paar minuten pauze! Ga eens lekker in dat boek lezen waar je amper de tijd voor hebt of kijk eens een korte aflevering van een serie (of de helft, motivatie om verder te kijken en dus hard te werken!).


Hoe gaat het plannen jou af?


With Love,

Dineke
Follow my blog with Bloglovin

10 opmerkingen :

  1. 'Nee' leren zeggen vind ik heel belangrijk! Tegenwoordig lukt me dat al beter dan vroeger, maar toch wil ik het nog iets beter kunnen ;) Voor de rest gaat het plannen mij wel redelijk af. Ik ben altijd graag op alles voorbereid dus dat lukt best oké :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, 'nee' leren zeggen daar ben ik ook heel slecht in! Gelukkig gaat dat nu wat beter en weet ik mijn grenzen aan te geven :) Wat fijn om te horen dat het je zo goed lukt!

      Verwijderen
  2. Ik ben heel erg van het maken van lijstjes en mijn agenda goed bij houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handig om te lezen maar ik ben eigenlijk helemaal niet zo van het plannen haha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijne tips! Voor mij was het vinden en erkennen van mijn eigen ritme echt een gigantische stap in mijn studententijd. Ik ben ontzettend geconcentreerd 's avonds en 'snachts, maar het heeft heel lang geduurd voordat ik mijn studie activiteiten ook daadwerkelijk pas echt optimaal 'snachts ging doen in plaats van bijvoorbeeld 's ochtends. Het voelde eerst misschien een beetje raar om tot 5 uur in de nacht aan een paper te werken, maar vooral in mijn master heb ik niets anders gedaan :) Xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, wat goed van je! Ik vind dat af en toe ook nog wel lastig om te combineren, vaak dringt het dan nog niet zo goed door en ben ik geneigd om andere dingen te gaan doen. Het zal trouwens vast wel eens rare blikken opgeleverd hebben als je vertelde dat je zo laat bezig was met jouw studie, maar als het echt werkt: heerlijk! Super goed :)

      Verwijderen
  5. wat een handige tips! super fijn artikel, thanks! Ik ben echt onhandig namelijk als het gaat om plannen hihi. xx

    BeantwoordenVerwijderen