maandag 20 juni 2016

HOW TO | ORGANIZE




Ken jij dat gevoel dat je alles terug kunt vinden? Jij zelf alles op een rijtje hebt, je precies weet wat je te wachten staat en je vrije tijd over hebt door een goede planning? Precies, ik ook niet. Daarom hier zes tips om goed te organiseren! 





1| Ga digitaal
Misschien ben jij hier al mee begonnen, maar ik heb dit de laatste weken pas echt uitgevonden: een digitale agenda. Ik vind dit zo heerlijk, je hoeft niks weg te strepen en alles is makkelijk aan te passen. De afspraken die jij hebt staan veel overzichtelijker aangegeven dan in een papieren agenda. 
De laatste tijd kan niemand meer zonder smartphone en neem je hem over al mee naar toe. Ik zelf ook, daarom vond ik dit wel een heerlijke oplossing en veel georganiseerder. 



2| Papieren agenda
Als je kijkt naar het filmpje van Estée Lalone (How to organize your life) geeft zij ook de tip om dingen die jij moet doen (to-do lijstjes) op te schrijven in een papieren agenda. Hierdoor houd je de afspraken en dingen die jij moet doen goed gescheiden. Hier ga ik volgend studiejaar echt mee beginnen, want ik merk nu al dat het veel rustiger is in mijn hoofd. 


3| Jouw ritme
Sommige mensen zijn nou eenmaal ochtendmensen en andere avondmensen. Ik ben tótaal geen ochtendmens, dus ik zorg ervoor dat ik de meeste activiteiten in de middag of avond heb staan. Zo kan ik optimaal aan het werk zijn en met een tevreden gevoel terugkijken op de dag. 


4| Een opgeruimde kamer is een opgeruimd gevoel
Als ik thuis kom en aan de studie wil gaan, of bijvoorbeeld zoals nu met mijn blog bezig ben, moet ik een opgeruimd en rustig gevoel hebben. Vaak is het om mij heen een rommel en heb ik daarom het overzicht niet meer. Eén tip is dan, om vóór het studeren aan, jouw kamer zo op te ruimen dat je er rustig van wordt. 


5| Ruim op wat je gebruikt hebt
De föhn, foundation, een broek die ik toch niet aan deed... Vaak kom ik deze dingen weer tegen als ik van mijn stageschool kom. Waarom ik ze niet opruim? Waarschijnlijk omdat ik geen tijd had of er geen zin in had... Toch is het de uitdaging om meteen, wat ik gebruik, op te ruimen. Dit scheelt later ook weer werk. 


6| Plan de dag
Om uit jouw dag meer te halen kun je gaan plannen. Ik doe dit zelf ook (en geloof mij zonder die planning kwam er niks van terecht...). Zorg ervoor dat je de belangrijkste dingen eerst plant. Als je begint met iets wat minder hoog op het lijstje staat kan het namelijk wezen dat je de dag nu al als nutteloos gaat zien. Hierdoor raakt de motivatie natuurlijk snel zoek. Ook moet je een realistische planning maken. Beter kun je iets te weinig plannen en dingen bij plannen, dan té veel inplannen en na de dag geen geslaagd gevoel hebben omdat jij de helft niet hebt afgekregen. Denk dus ook aan jouw eigen grenzen en aan welke trucjes helpen bij jou! Misschien wel om na een taak vijf minuutjes pauze te houden. 







With Love,

Dineke
Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen